Friday, July 4, 2014

Kisah Ramadhan 1435h

Huahuahua . Dah masuk Ramadhan ke-6 baru aku muncul nak update entry . Kihkihkih . 5 hari sebelum ni aku buat apa erk ? haa , entah . Keje aku kat kedai hadap pc 5 min tipu je tu , lepas tu membuta lepas tu tido lepas tu ngencesss . Eh tau ngences tu apa ? anak orang jawa tahu lah . Kau pegy tanya member kau keturunan Jawa dia mesti tau ! Haha .

Ramadhan tahun ni ? 50-50 lah kot , yelaa.. baru je minggu pertama start puasa kan . Feel sambut puasa haritu memang berkobar-kobar . But now bila puasa so far mcm tahun-tahun yang lepas je . The biggest sadness thing is bila kau berbuka puasa keseorang . Apakah perasaannya ? nak tau rasa apa try lah berbuka sendirian . Sedih baq hangg . (T____T) org yg dah tiap tahun berbuka forever alone tu disyorkan jangan cebik bibir korang . Tidak dibenarkan sama sekali sebab ni blog aku so suka hati aku lah nak buat apa . Kahkahkahkah!

Kenapa aku berbuka seorang diri ?
Ini disebabkan , shift aku kerja till 7.30pm . Kawasan Johor Bharu tahun ni berbuka puasa sekitar pukul 7.17 - 7.20 , nampak kan ? okay tu first thing lah . Kau imagine kan eh , aku ni kerja dekat cyber cafe yg majoriti dia budak-budak melayu Islam. Takkan lah dorang nk dtg berbuka dekat cc pulak kan ? dah tentu tentu dorang berbuka dengan family . Tu yang tambah sayu hati aku tuh .. sunyi je cc bila Maghrib menjelang. Sedih weyyy sedih .


Abe Jad mana , tak temankan ke ?
Oooo . Dia kan BF aku nape tak temankan aku eh? haha . Fyi , dia kan baru kehilangan ayah dia.. so kena lah teman Mama Aisyah dekat rumah. Berbuka bersama. After that , dia always teman mama Aisyah pergi solat sunat terawih dekat masjid. Macam mana nk teman aku berbuka kan? takkan lah dia nak ulang alik dr tempat aku ke rumah dia. Kesian lah dia ! kalau dekat takpe gak , jauh kot. Even dalam area Pasir Gudang pun.. Never mind lah , mama is No.1 okay. I'm really respect him ! muahh :*


Kawan-kawan lain takde ?
kawan? kawan yang lain pun mesti lah nak berbuka dengan family sendiri. Apa lah korang ni , boleh fikir sendiri apa. Lain lah kalau nasib dorang sama dengan aku ni . Except , kalau mmg dorang yg datang sendiri meet aku nak berbuka sesama aku . Nak call dorang ke apa , aku tak nak . Tak nak menyusahkan dorang sama sekali. Ehh , aku boleh lah iftar sendirian.


Kenapa tak balik awal? Puasa kan ada kelonggaran balik kerja awal.
Kau ingat boss aku tu Islam ? tu je aku nak tanya . Haha . Kau tau jelaa kerja bawah different religion ni , dia bukan faham pun tu semua . Sometimes hari hari penting dalam Islam pun dia tibai bukak kedai melainkan bila ada surat dari PBT or MPPG suruh tutup kedai. Memang tak lah dia nak bg aku balik kerja awal . Dah lah punch card masuk kerja lambat! Ada hati lagi nak balik awal , meanwhile kalau aku datang awal dari waktu kerja biasa maybe dia akan benarkan kot? Maybe. Lagipun , malas lah aku nak bertekak pasal hal ni. Takpe lah , redha je.


Lain - lain ?
Sometimes tu ada lah jugak teman aku nak berbuka. Tu pun si budak kecik Fidaiy adik si Loloq. Dia memang orang kuat aku kat kedai. Kau suruh lah dia buat apa , cenggini (Y) kerja dia .Haha. Beli makanan dekat Bazaar pun aku suruh dia..kalau dia takde mmg patah kaki lah aku.. minum air jelaa gamaknya. Kalau dia balik buka puasa kat rumah , mmg sedih jelaa . Huwaaa . Tapi , semalam boleh lah dikatakan seronok sikit sebab ramai buka puasa dekat kedai. Rasyid , Loloq , Fidaiy , Palat.. Ketua bacaan doa , aku suruh je si Rasyid bacakan. Haha. Sharing is caring kan? aku makan sana sikit sini sikit. Haa , gembira perut aku ye (^_^") . 


Kesimpulan.
Berbuka dekat mana , dengan siapa pun sama je sebenarnya . Janji kita tau apa erti sebenar kita berpuasa . Puasa tu kan menahan diri dari makan , minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Tu yang penting sebenarnya . At least , bila aku berbuka puasa dekat kedai ni aku boleh save budget beli makanan then aku boleh minimakan makanan yang aku makan dan elakkan dari berlaku pembaziran . Kan dah capai satu sifat Mahmmudah dekat situ . Hikhik. K lah byeee .




No comments:

Post a Comment