Monday, December 10, 2012

Jangan HALALKAN hutang pada orang !

Pagi tadi aku terlajak tidur ouh .Bangun je tengok jam dah 7.28 pagi , terus aku cuci muka gosok gigi segala . Lepas tu aku dok hang baju aku sambil duduk hadap tv dengan mak aku . Tepat pada masanya ! al-maklum laa , rumah aku pepagi nih mak aku memang selalu bukak tv9 rancangan Tanyalah Ustaz .Tajuk ceramah dia hari ni "Sahabat"

Huyoo , ustaz ni macam tau² je aku ada masalah . Time tu , ada sorang tanya pasal hutang . Soalan dia ;

"apakah tips untuk kita meminta hutang pada orang yang berhutang dengan kita" 

Dan dengan senangnya ustaz tu menjawab ;

"Tips yang pertama : Jangan memberi hutang , tips yang kedua : Jangan memberi pinjam ".

Okay , actually tu secara basic dia je . Jawapan main-main dari ustaz tuh ! Tapi , secara logiknya memang betul la . Kalau tak nak orang tu hutang lama-lama tak perlu bagi pinjam , tak perlu bagi hutang ! abis cerita right ?

Jawapan ustaz ni memang bernas , dia kata kalau kita bagi hutang pada seseorang tuh jangan pernah kita HALAL kan . Biar dia rasa takut sikit , n rasa nak bayar hutang tu dengan cepat . Sebab apa jangan halalkan ? tu adalah modal kita kat akhirat nanti , bila kita tak halalkan maka berdosa la orang yang berhutang tu semakin ramai orang yg berhutang dgn kita maka makin berkurangan dosa kita .

Faham ke tak ? Camni , kalau orang berhutang dgn kita jgn pernah halalkan . Bila dia tak bayar hutang dia berdosa sampai la ke akhirat dia tak bayar , so dosa kita dekat dunia ni dah jadi bahagian dekat org yg berhutang tuh . Dapat² ramai pulak yang berhutang makin ringan la dosa org yang bagi hutang tuh (^_^)

Kalau camni la gaya nya , memang aku bagi hutang je lepas ni dah tu dorang tak bayar aku tak halalkan . Untung² aku yg selamat kat akhirat nanti . # kalau laa aku mampu dan kaya la kan . Haha .

* Tak percaya pegy bukak TONTON sekarang tengok Tanyalah Ustaz kat tv9 tarikh hari ni , 10 December 2012 . Peace yaw !

No comments:

Post a Comment